× If you don’t speak "Farsi" contact Dr. Vaghardoost directly by sending a message on Whatsapp or Telegram: +989123366511

شایع‌ترین مشکلات و شکایات بعد از عمل جراحی بینی

برخی از بیماران بعد از عمل جراحی زیبایی بینی مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود که آن‌ها را نگران کرده و این شکایات و مشکلات معمولا مشابه است. که البته در اکثر موارد این نگرانی‌ها بی‌مورد است. در ادامه به شایع‌ترین مشکلات و شکایات بعد از عمل جراحی بینی اشاره خواهیم کرد و در مورد آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد تا این نگرانی‌ها برطرف شود. به طور کلی بیماران باید بدانند که جراحی بینی ایمن و بی‌خطر بوده و نباید نگران عوارض آن باشند.

شایع‌ترین مشکلات و شکایات بعد از عمل جراحی بینی

درد پس از جراحی بینی

خوشبختانه معمولا عمل جراحی بینی درد زیادی ندارد و آن مقدار دردی که هست با مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن و قرص سرماخوردگی هر 4 سا 6 ساعت دو عدد و یا کیسه یخ کاهش می‌یابد. مگر در مواردی که جراح عمل جراحی را در پلان جراحی انجام ندهد. چنانچه درد در حدی باشد که بیمار را از خواب بپراند، باید حتما با پزشک تماس گرفته شود و علت آن بررسی شود.

تنفس سخت پس از جراحی بینی

تا 6 ماه بعد از جراحی بینی ممکن است بیمار مشکل تنفسی و عطسه و درد پراکنده در بینی خود داشته باشد و این مشکلات در طول 6 ماه طبیعی است. برای کمک به کاهش ورم و برطرف شدن مشکلات تنفسی بینی دو بار در روز با سرم نرمال سالین شستشوی مرتب داشته باشید.

خونریزی و تورم پس از جراحی بینی

در برخی از عمل‌های جراحی ممکن است بخاطر دستکاری بد و ناشیانه در حین عمل، بعد از عمل فرد دچار خونریزی زیاد شود. اما اگر در حین جراحی، جراح به بافت اطراف آسیب نرساند فرد خونریزی زیادی بعد از عمل نخواهد داشت. برای کاهش خونریزی و همچنین تورم بعد از عمل تا 4 روز بعد از عمل از کیسه یخ بر روی بینی استفاده کنید. یکی دیگر از اقداماتی که به کاهش خونریزی و تورم منجر می‌شود  بلند بودن زیر سر یا گذاشتن دو بالش است. حتی در برخی از موارد جراح توصیه می‌کند 2 آجر زیر پایه بالایی تخت قرار دهند تا سر تخت بالاتر باشد. در صورت خونریزی شدید توصیه می‌شود هر 6 ساعت داخل بینی از قطره اکسی متازولین و فنیل افرین استفاده شود.

کاهش ورم بصورت نامتقارن

ممکن است ورم ناشی از جراحی بینی به صورت نامتقارن کاهش یابد. در این موارد جای نگرانی نیست و بیمار باید تا کاهش کل ورم‌ها یعنی یک سال بعد عمل بینی صبور باشد. در صورتی که بعد از یک سال همچنان ورم نامتقارن و عدم یک شکلی سوراخ‌ها مشهود بود می‌توان از روتوش یا ترمیم بهره برد.

آبریزش و عطسه بعد از جراحی بینی

بیماران معمولا بعد از جراحی بینی از آبریش و عطسه‌های مکرر شکایت دارند. این آبریزش و عطسه به دلیل ورم و وجود مش داخل بینی در چند روز اول بعد عمل بینی است. برخی از بیماران تصور می‌کنند ممکن است این عطسه‌ها مشکلی برای عمل بینی ایجاد کند و یا باعث تغییر شکل بینی شود اما جای نگرانی نیست و عطسه کردن مشکلی را ایجاد نمی‌کند. در این موارد بهتر است بیماران هر 4 ساعت از 2 عدد قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند. همچنین به این بیماران ممکن است توصیه شود شبی یک عدد قرص تلفاست مصرف کنند. این عطسه‌ها خود به خود بعد از خارج کردن مش‌ها 2 تا 3 روز بعد از عمل، به دلیل کاهش تورم کمتر خواهد شد.

اسپلینت و برداشتن آن بعد از جراحی بینی

برای محافظت از بینی و همچنین شکل دهی و فرم دادن به آن از اسپلینت یا گچ روی محل بینی استفاده می‌کنند. اسپلینت به دلیل اینکه  ترموپلاستیک است با گرما شل و با سرما سفت می‌شود. برداشتن اسپلینت درد ندارد و بعد از 10 روز انجام می‌شود و بینی بعد از برداشتن آن هنوز ورم زیادی دارد که همین امر ممکن است این تصور را در بیمار ایجاد کند که سوراخ‌های بینی قرینه نیست.

جای چسب روی بینی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید بعد از عمل جراحی بینی به آن اهمیت داد چسب زدن پس از جراحی بینی است. ممکن است بر اثر چسب زدن خطوطی را بر روی بینی و نوک بینی مشاهده کنید که اصلا جای نگرانی نیست و بعد از چند روز که چسب نزنید این خط‌ها از بین می‌روند.

احساس برآمدگی در بالای نوک بینی

در جراحی بینی مخصوصا برای مردان ممکن است برآمدگی در ناحیه بالای نوک بینی یا سوپراتیپ اتفاق بیفتد. برای کاهش این مشکل چسب زدن دقیق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین برای کاهش ورم تزریق تریامسینولون به میزان نصف نصف در روز هفتم تا دهم بعد عمل بینی نیز کمک می‌کند. علاوه بر این تا 3 ماه بعد از عمل جراحی بینی سعی کنید از نمک و سوسیس و کالباس استفاده نکنید. این کار به کاهش ورم بینی کمک می‌کند. مصرف میوه آناناس نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

زمان انتشار: چهارشنبه 20 بهمن 1395 (10 ماه قبل)
تعداد بازدید: ۳۴۲