× If you don’t speak "Farsi" contact Dr. Vaghardoost directly by sending a message on Whatsapp or Telegram: +989123366511

انحراف تیغه بینی ( Septal Deviation )

به صفحه عمودی نازکی که داخل بینی را به 2 حفره راست و چپ که از هم مجزا هستند تقسیم می‌کند تیغه بینی می‌گویند که نام دیگر آن سپتوم بینی است. سپتوم بینی قسمت‌های خارجی بینی را ساپورت کرده و همچنین وزن بینی را متحمل می‌شود. اگر بینی را به یک خیمه تشبیه کنیم تیغه بینی عمود این خیمه است.

انحراف تیغه بینی

تیغه بینی نیمه جلوئی‌اش که نزدیک نوک بینی از جنس غضروف و نیمه بالایی‌اش که نزدیک پیشانی است استخوانی می‌باشد. از طرفین هم توسط مخاط یا پوست داخلی بینی پوشیده شده است. تیغه بینی از عروقی که در مخاط وجود دارند تغذیه می‌کند. البته خود غضروف عروق خونی ندارد و سلول‌های آن از موادی تغذیه می‌کند که از عروق خونی مخاط تراوش می‌شود.

رشد تیغه بینی هم مانند دیگر اعضای بدن تا پایان بلوغ ادامه دارد  و به ابعادش اضافه می‌شود. برای اینکه بینی به صورت هماهنگ رشد کند چند مرکز غضروف سازی و استخوان سازی تأثیر دارند. علت انحراف بینی این است که یک یا چندتا از مراکز عضروف سازی یا استخوان سازی رشدشان کمتر و یا بیشتر از حد معمول است و در نتیجه تیغه بینی از خط  وسط منحرف می‌شود و یا به سمت چپ و یا راست انحراف پیدا می‌کند و فرد دچار انحراف تیغه بینی میشود. البته این کجی معمولا از ظاهر بینی قابل تشخیص نیست و در قسمت داخلی بینی است.

یکی از مواردی که می‌تواند به این مراکز غضروف سازی و یا استخوان سازی آسیب برساند این است که به بینی فرد قبل از کامل شدن بلوغش ضربه وارد شود. به عنوان مثال هنگام تولد نوزاد و یا هنگامی که نوزاد از کانال زایمان می‌گذرد به بینی او ضربه وارد شده و یا این ضربه به هر دلیلی در طول زندگی فرد اتفاق بیفتد. از دیگر علل انحراف بینی می‌توان به  رشد سریع مخصوصا در هنگام بلوغ و جراحی بینی اشاره کرد.

نتیجه انحراف بینی این است که یک یا هر دو مجرای بینی تنگ و دچار گرفتگی شده و این بستگی به شکل و محل کجی تیغه بینی دارد.

علائم انحراف تیغه بینی:

در برخی از موارد انحراف تیغه بینی هیچ علائمی ندارد اما شایع‌ترین علائم انحراف بینی می‌توان به کجی واضح بینی و انسداد راه هوای بینی و همچنین ترشح بینی اشاره کرد. خونریزی مکرر بینی و عفونت مکرر بینی یا سینوس‌ها از عوارض انحراف بینی می‌باشند.

پیشگیری از انحراف تیغه بینی:

مراقب وارد آمدن ضربه به بینی خود باشید و اگر ورزش‌های پربرخورد و یا دوچرخه سواری می‌کنید از کلاه محافظ استفاده کنید و وقتی سوار اتومبیل می‌شوید حتما کمربند ایمنی خود را ببندید.

درمان انحراف تیغه بینی:

پزشک متخصص با مشاهده داخل بینی با استفاد از یک چراغ واسپکولوم بینی انحراف تیغه بینی را تشخیص داده و اگر بیمار علائم خاصی نداشته باشد و یا برای او ایجاد مشکل نکند نیازی به عمل جراحی نیست. اما در موارد حادتر این عارضه با عمل جراحی برطرف شده و انحراف تیغه بینی اضلاح می‌شود. روش‌های جراحی شامل موارد زیر می‌باشد:

▪ برداشت زیرمخاطی که باعث کاهش انسداد می‌شود.

▪ رینوپلاستی که برای اصلاح بدشکلی کالبدشناختی بینی است.

▪ سپتوپلاستی که علاوه بر اینکه انسداد بینی را کاهش می‌دهد نمای آن را هم بهبود می‌بخشد.

داروها:

در مواردی که انحراف تیغه بینی خفیف است فرد می‌تواند از داروهای بدون نسخه مانند ضد احتقان‌ها برای کاهش ترشحات بینی استفاده کند. همچنین در صورت لزوم پزشک برای مقابله با عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. دقت کنید که اسپری‌های بینی نباید بدون نسخه پزشک استفاده شوند.

زمان انتشار: دوشنبه 06 دي 1395 (10 ماه قبل)
تعداد بازدید: ۲۹۰